Leestijd 1 - 2 min
Coördinator Ilse Huiskes zet haar kracht in voor het team
In gesloten onderwijs op zoek naar de vrijheid om te kunnen leren

Ilse werkte in allerlei banen en rollen in de jeugdzorg en het onderwijs. Zo was ze onder andere werkzaam als persoonlijk begeleider in het onderwijs voor chronisch zieke kinderen, werkte als orthopedagoog in de gesloten jeugdzorg en was leerkracht in het gespecialiseerd onderwijs. Nu werkt ze sinds een jaar voor het eerst in een leidinggevende rol op De Burcht in Sassenheim.

“Deze doelgroep is echt geweldig. Mijn rol is nu wel anders. Natuurlijk vind ik het nog steeds mooi als ik leerlingen verder kan helpen, bijvoorbeeld in een gesprek. Maar ik zet mijn kracht nu vooral in voor het team. Ik ben er voor de leerkrachten en wil dat zij zich gezien en gekend voelen, zodat zij alles uit zichzelf kunnen halen om maximaal ten dienste te zijn van onze leerlingen.”

Vrijheid in geslotenheid

Leren en ontwikkelen kan het beste in vrijheid, in een ontspannen situatie. En nee, dat is niet het eerste waaraan je denkt bij de geslotenheid van Teylingereind, bevestigt Ilse.

“Als het ons samen tóch lukt om een veilige omgeving te creëren, dan is dat geweldig. Een goede relatie tussen een jongere en de leerkracht: dáár draait het om. Dat is ons instrument. Vanuit mijn rol probeer ik juist die leerkracht centraal te zetten, zodat die er kan zijn voor leerlingen.”

Genieten

Samen met haar collega’s in het managementteam focust Ilse ook op de verdere versterking van de samenwerking met justitie-collega’s. Verdere integratie van behandeling, zorg en onderwijs is het doel, zodat de ontwikkelingsdoelen door leerkrachten en begeleiders ondersteund worden.

Ilse: “We kunnen echt iets betekenen voor de brede ontwikkeling van jongeren. Naast een diploma zijn dat vooral ook handvatten voor hoe ze buiten straks verder kunnen. Daarvoor moet je als onderwijsprofessional in staat zijn om achter het gedrag van jongeren te kijken en hun talent te waarderen. Ik geniet ervan als dat lukt en leerkrachten daar óók van genieten en trots zijn op wat ze bereiken met hun leerlingen.”

Dit artikel is ook verschenen in het jaarmagazine 2022-2023, klik hier voor het jaarmagazine.

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Marieke Wijntjes